Wszystko na świecie możemy jakoś sklasyfikować. Samochody osobowe, tak jak każdy inny sprzęt, także mają swoje klasy. Podział na segmenty rynkowe, ma ułatwić potencjalnym nabywcom wybór właściwego modelu.
Pierwsza z klas to „osobówki” miejskie (mini, segment A).
Charakteryzujące się niewielkimi wymiarami, i zazwyczaj tylko trzema drzwiami. Ze względu na swoją budowę, są to przeważnie samochody ekonomiczne, charakteryzujące się niewielkim spalaniem paliwa. Przedstawiciele: Citroën C1, Fiat Seicento/600, Panda/500, Peugeot 107, Škoda Citigo, Daewoo Matiz, itd.
Segment B to samochody małe
W tej klasie znajdują się małe samochody, oferujące więcej miejsca aniżeli dla pasażerów niż auta z segmentu A oraz praktyczny bagażnik. Te samochody osobowe dobrze sprawują się także na autostradach, gdzie przy niewielkim spalaniu można podróżować z maksymalną dopuszczalną prędkością.
Przedstawiciele to np.: Fiat Punto, Ford Fiesta, Opel Corsa, Toyota Yaris, Škoda Fabia, Volkswagen Polo, SEAT Ibiza.
Kolejna klasa, czyli C nazywana jest klasą aut kompaktowych
Auto te jest najbardziej uniwersalnym wyborem dla przeciętnego kierowcy. Zapewnia podróżowanie w miarę komfortowych warunkach dla pięciu osób, a przy tym nie mają problemów parkowaniem w miastach.
Przedstawiciele: Citroën C4, Fiat Bravo, Ford Focus, Honda Civic, Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308, Škoda Octavia, Toyota Corolla, Volkswagen Golf.
Klasa D, średnia półka, to samochody o długości do mniej więcej 4,5 m, a nadrzędnym wariantem jeśli chodzi o nadwozie jest sedan.
Podróżowanie tej klasy autami to znacznie większa wygoda oraz poziom bezpieczeństwa niż w przypadku niższych segmentów.
Przedstawiciele: Citroën C5, Ford Mondeo, Honda Accord, Mazda 6, Opel Insignia, Renault Laguna, Peugeot 508, Toyota Avensis, Volkswagen Passat, Škoda Superb.
Klasa wyższa-średnia – segment E
Są to duże, samochody wyposażone w bogaty wachlarz elementów, których celem jest nie tylko użytkowanie przez rodziny, ale także jako reprezentacyjne limuzyny dla firm.
Przedstawiciele: Honda Legend, Hyundai Genesis, Lancia Thesis, Peugeot 607, Audi A6, BMW serii 5, Cadillac STS/CTS, Jaguar XF, Lexus GS, Mercedes klasy E.
Segment F to samochody luksusowe
Samochody segmentu F to duże i przestronne auta, które zapewniają najwyższy poziom podróżowania. Wyposażenie zawiera najnowsze nowinki techniczne i najlepsze systemy bezpieczeństwa. Pojazdy te posiadają najmocniejsze silniki i najlepsze zawieszenie dzięki czemu niedoskonałości drogi są niemal niewyczuwalne.
Należą do nich BMW serii 7, Audi A8 Cadillac DTS, Jaguar XJ, Lexus LS, Mercedes klasy S, Volkswagen Phaeton oraz ultraluksusowe: Maybach 57/62, Rolls-Royce Phantom, Bentley Continental/Bentley Mulsanne.
Tak w sporym skrócie przedstawiają się najpopularniejsze klasyfikacje, według których dzielimy samochody osobowe. Jak powszechnie wiadomo, dla wielu kierowców posiadanie auta danej klasy wiąże się nie tylko z jego przeznaczeniem, ale również ze statusem społecznym.