Co kilka lat Unia Europejska opracowuje projekt, zakładający przyznawanie wsparcia finansowego przedsiębiorstwom. Dotyczy to szczególnie krajów, które wciąż się rozwijają i ich gospodarka ulega zmianom. Na takim rynku przedsiębiorcy, szczególnie prowadzący małe oraz średnie firmy, są stale poddawani próbom. Stawką jest utrzymanie się na rynku, a sposobem na dokonanie tego najczęściej bywa rozwój, który niestety kosztuje niemało.
Dotacje unijne na rozwój firmy pozwalają wykonać wiele inwestycji, które bez takiego wsparcia nie byłyby możliwe. Warto więc poważnie brać je pod uwagę w poszukiwaniu źródeł finansowania dla swojej rozwijającej się firmy.
Wniosek to połowa sukcesu
Aby otrzymać dotację, należy opracować plan działania i złożyć odpowiedni wniosek. Wcześniej jednak trzeba wczytać się w regulaminy zaplanowanych w danym sektorze dofinansowań. Duże podmioty często zatrudniają osoby, które dobrze orientują się w temacie unijnych dotacji na rozwój firmy oraz innych źródłach, z których można pozyskać pomoc finansową. Niestety, takiego atutu często brakuje mniejszym przedsiębiorstwom. Dlatego też pierwszym krokiem może być przeszkolenie lub zatrudnienie pracownika pod kątem pozyskiwania dotacji. Następnie trzeba przygotować celny wniosek, który trafia dokładnie w wymagania rozpisane w projekcie – od pracy włożonej w ten krok i dokładności wykonania zależy często końcowa decyzja.
Wsparcie dla innowacji
Szczególnie chętnie wspierane z unijnych funduszy jest opracowywanie lub wprowadzanie do firmy innowacji technologicznych. Cały proces powinien być nastawiony na znalezienie nowego, łatwiejszego lub bardziej opłacalnego systemu produkcji, lub na ulepszenie produktu. Można pozyskać wysokie dotacje nie tylko na same badania, ale także na rozbudowę zaplecza technologicznego i infrastruktury. Wykorzystana innowacja nie musi też zostać opracowana w danej firmie – może być kupiona z zewnątrz i jedynie wdrażana. Szczególnie wysokie dotacje unijne na rozwój firmy można otrzymać w regionach, gdzie małym i średnim przedsiębiorstwom trudno jest wejść na rynek – głównie na wschodzie Polski.